9/10/88

 

 

بیش از 120 آیه قرآن براساس روایات معتبر به وجود نازنیـن حضرت امـاممهدى(عجل الله تعالـى) و ویژگیهاى آن شخصـى(ع)بــاعظمت و همچنیـن قیام و انقلابجهانـى آن حضرت  اشاره کرده است; و ما در ایـن مختصر برآنیـم تا نمـونه اى از آنآیات نورانى را همراه با دیدگاههاى معصومیـن(علیهم السلام) به عاشقان حضرتش تقدیمداریـم:
حکـومت مهدى، خواسته الهى در قرآن مى خـوانیـم: اراده و مشیت ما بر این قرارگرفته که بر مستضعفان زمیـن ـ که بـر اثـر ستـم ستمکاران به ضعف کشیده شـده اند ـمنت نهیـم (و ایشان را مشمـول مواهب خویـش نماییـم.) و آنها را پیشوایان و وارثانزمیـن قرار داده و نیرومنـد و صاحب قـدرت و حکـومت گردانیـم... (و نرید ان نمـنعلـى الذیـن استضعفـوا فى الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و نمکـن لهم فىالارض...)
 آیات فوق بشارتى است در مورد پیـروزى حق بـر باطل و بـرچیـده شـدن بسـاطظلـم و تبـاهـى. که نمونه هاى آن را مى تـوان در پیروزى حضرت مـوسـى(ع) و بنىاسرائیل بر فرعونیان و همچنیـن پیروزى و حکومت حضرت محمد(ص) جستجـو کرد اما نمـونهکامل آن با ظهور حضـرت امام مهدى(ع) تحقق مـى یابـد.
حضـرت امیرالمومنین(ع) در ایـنزمینه فرمـوده انـد: دنیا پـس از سرکشـى به ما (اهل بیت)علیهم السلام)) روىمىآورد.ـ همچـون شترى که از دادن شیر به دوشنده اش خوددارى مـى کند و براى بچه خـودآن را نگه مـى دارد.ـ سپـس آیه ونریـد ان نمـن ... را تلاوت فرمـود.
در روایت دیگرىنیز درباره همین آیه مـى فـرمایـد: ایـن گروه آل محمـد(ص) هستنـد خـداونـد مهدىآنها را بعد از زحمتهایـــى که بـرایشان تحمیل مى گردد، مبعوث مى کنـد و به ایشانعزت مـى دهـد و دشمنان آنها را ذلیل مـى گرداند.
 از امام سجاد(ع) نیز این چنیـن نقلشده که:سـوگند به کسـى که محمد(ص) را به حق, بشارت دهنده و بیـم دهنده قرار داد, نیکان از ما اهل بیت و پیروان آنها به منزله مـوسى(ع) و پیـروان او مـى بـاشنـد ودشمنان مـا و پیـروان آنها به منزله فـرعون و پیـروان او هستنـد. (سـرانجام, پیـروزى از آن ماست. )
 
 
امام مهدى(ع) نیز هنگام تـولـد، لب به سخـن مـى گشایـد و پـساز شهادت به وحـدانیت الهى و نثار درود و سلام بـر پیامبـر اکـرم و پـدران پـاک ومعصـوم خـویـش چنیـن مـى فـرمـاید: بسـم الله الرحمن الرحیم و نرید ان نمـن علىالذیـن استضعفوا فـى الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الـوارثین و...
دیو چو بیرون رودفرشته در آید
در قرآن کریم مى خوانیم: و قل جـاء الحق و زهق البـاطل ان البـاطل کـانزهـوقا ....بگـو: حق فرا رسیـد و باطل نابود گشت, (چـرا که) باطل نابـود شدنىاست
آرزوى بشر از دیرباز اجـراى عدالت و بـرچیـده شـدن بساط ظلـم و بى عدالتىبـوده است, قرآن کریـم نیز نوید بخـش تحقق ایـن آرزوى دیریـن بـوده و فرا رسیـدنروزى را مژده داده است که در سرتاسر جهان حق حکـومت کنـد و بـاطل نـابـود گردد.براساس روایات معتبر و فراوان, ایـن پیروزى نهایـى و حکمفرماى عدالت در سرتاسر گیتىمربـوط به قیام حضرت امام مهدى(ع) مى شود.
 حضـرت امـام بـاقـر(ع) در تـوضیح وتفسیـر ((جـــاء الحق و زهق الباطل)) فرمودند:ایـن سخـن الهى مربوط به قیام قائم)آل محمد(ص)) مى شود که دولت باطل برچیده خـواهـد شـد.
 و بـى جهت نیست که هنگامتـولـد حضرت مهدى(ع) بر بازوى نازنینش ایـن آیه نقـش بسته بود که (جاء الحق و زهقالباطل ان البـاطل کان زهـوقا) ایـن وعده الهى که پیـروزى نهایـى حق در زمان حضرتمهدى(ع) به طـور کامل محقق خـواهد شـد, بـدان معنا نیست که در زمـانهاى قبل ازحضـرت مهدى(ع) هیچ نـوع پیروزى نصیب حق نمى گردد; به عنوان نمـونه حضرت رسـولخدا(ص) در هنگام فتح مکه پـس از ورود به مسجـدالحـرام در حالـى که بتها را یکـى پـساز دیگرى سرنگـون مى ساخت, آیه (جاء الحق و زهق الباطل ان البـاطل کـان زهـوقـا) راتلاوت مـى فـرمود.آرى ایـن یک سنت الهى است که اگر اهل حق بر خدا تـوکل کنند و دربرابر باطل و ظلـم ایستادگـى نمایند خـداوند آنها را پشتیبانـى مى کند و به پیـروزىو رستگارى نایل مـى گـردانـد. همچنان که ملت شهید پرور ایران تـوانستند با رهبرىحضرت امام خمینى(ره) حکومت ستمشـاهـى را سـرنگـون و حکـومت الله را بـرپـا نمـایند.
ذخیره خدا :
در قران کریم مى خوانیم: بقیه الله خیرلکـم ان کنتـم مـومنیـن...ذخیره الهىبـراى شما بهتر است اگر مومن باشید...
چـون آیه فوق اطلاق دارد, چنیـن معنایى از آنبدون اشکال است که بگوییم:بقیه الله از همه چیزهایـى که شما حساب کنیـد, برایتانبهتر است و هیچ نعمتـى به پاى آن نمـى رسـد. هرچند که ایـن آیه مربـوط به داستانحضرت شعیب نبـى(ع) مـى باشـد, اما بر اساس روایات معتبـر, این آیه با وجود نازنیـنحضرت ولى عصر(ع) تطبیق گشته است.
 امام باقر(ع) فرمـودند: قائم (آل محمد ص( نخستیـن سخنى که پـس از قیـام خـویـش بـر زبـان مـىآورنـد همین آیه است.(بقیه اللهخیـرلکـم ان کنتـم مـومنیـن)سپـس مـى فـرمـایـد: مـن (بقیه الله) هستـم و حجتخدا و خلیفه او بر شما مى باشم. آنگاه هیچ کـس بر او سلام نمى کند مگر اینکه مـىگـوید:السلام علیک یا بقیه الله فـى ارضه.
 درباره تعبیر بقیه الله (ذخیـرهخـدا) باید گفت: ایـن عنـوان به شخصـى اطلاق مـى گردد که خـدا به منظور خاصى او رانگهدارى کرده است.
احمد بـن اسحاق قمى (که از اصحاب و یاران امام عسکرى ع  بـود.) بهحضـور حضرت امام عسکرى(ع) مى رسد, حضرت امام مهدى(ع) که حدود یکسـال دارد, وارد مـىشـود و بـا زبـان عربـى فصیح مـى گـوید:((انا بقیه الله فى ارضه و المنتقم مناعدائه.)) مـن ذخیره الهى در سـرزمیـن او و انتقـام گیـرنـده از دشمنـان اویم.
پیروزى نهایى :
در قرآن کریم مى خوانیم: آنها (مخالفان اسلام) مى خواهند نـور خدا را با دهانخـود خامـوش نماینـد اما خـداونـد اراده کـرده که ایـن نـور الهى را همچنان برگسترهو کمالـش بیفزاید (تا تمامى جهان را در برگیرد.) هرچند کافران را خوش نیاید.و سپـسچنیـن ادامه مى دهد: خدا کسـى است که رسـول خـویـش را با هدایت و دیـن حق فرستاد تاوى را بر تمامى ادیان پیروز گرداند, هرچنـد مشرکان را خـوش نیایـد. آیا ایـن پیروزىاسلام که در آیه فـوق بـدان اشـاره شـده منطقه اى و محـدود است یـاخیـر؟
از آن جایـىکه هیچ قیدى در آیه وجـود ندارد تا دلیل برمحدودیت این پیروزى باشد پـس بدون شکروزى فرا خواهد رسید که ایـن وعده الهى محقق گردد و در روى زمین دین اسلام, تنهادیـن پیروز باشد.
بـراساس روایات متعدد با ظهور حضرت امام مهدى(ع) اسلام فراگیر وجهانى خواهد شد, در تفسیر مجمع البیان از پیامبر اسلام(ص) چنیـن نقل شده است که:(درزمان ظهور حضـرت امـام مهدى(ع)) بـر روى زمیـن هیچ خـانه اى باقـى نمـى ماند ـ نهخانه هایـى که از سنگ و گل ساخته شـده و نه خیمه هایـى که از کرک و مـو بافته شـدهـ مگر آنکه خـداونـد نام اسلام را در آن وارد مى کند.
در ((کمـال الـدیـن)), تـالیفشیخ صـدوق نیز روایتـى از امـام صادق(ع) در مورد تفسیر آیه فـوق, مى خـوانیـم کهایشان فرمودند: به خـدا سـوگنـد ایـن آیه تحقق نیافته است و تنها زمـانـى محقق مـىگردد که ((قائم)) خروج کند و در آن هنگام است که کافرى پیدا نخواهد شد.
درتفسیرمجمع البیان, همچنین از امام باقر(ع) چنیـن آورده است که:وعده اى که در ایـن آیهاست به هنگـــام ظهور مهدى (ع) محقق مى گردد, پـس در آن روز هیچ کـس روى زمیـن باقىنخواهد ماند مگر آنکه به (حقانیت) محمـد(ص) اقرار مـى کنـد.
 استاد شهیـد آیه اللهمطهرى مى نویسد:از مجمـوع آیـات و روایـات استنبـاط مـى شـود که قیـــام مهدىموعود(ع) آخریـن حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان بر پابوده است. مهدى موعود تحقق بخـش ایدهآل همه انبیـا و اولیـا و مـردان مبارز راه حقاست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ یک شنبه 10 آذر 1391برچسب:, توسط پیمان مهرنگ